Tumblr Mouse Cursors
DUNIA BAHASA MALAYSIA: Kata Ganti Nama Diri

Tuesday, 13 November 2012

Kata Ganti Nama Diri



  • Kata Ganti Diri Pertama 
  • Kata Ganti Diri Kedua
  • Kata Ganti Diri Ketiga

 


Kata Ganti Diri Pertama


1) aku
  • Merujuk kepada diri sendiri apabila bercakap.  
  • Contoh ayat : Aku belum makan nasi.
2) saya
  • Merujuk kepada diri sendiri apabila bercakap.
  • Contoh ayat : Saya anak Encik Yong.
3) kita
  •  Merujuk kepada diri sendiri dan orang kedua. 
  • Contoh ayat :Pasukan kita mesti berlatih dengan bersungguh- sungguh.
4) kami
  • Merujuk kepada diri sendiri dan kawannya apabila bercakap dengan orang kedua.
  •  Contoh ayat : "Kami akan hantar buku latihan itu esok, " kata Lee dan   Nazli kepada Cikgu Wong.
5) hamba
  •  Merujuk kepada diri sendiri pada zaman dahulu.
  • Contoh ayat : "Hamba meminta izin untuk bermalam di sini, " kata Pak Tua.
6) patik
  • Merujuk kepada diri sendiri . Digunakan oleh rakyat apabila bercakap dengan sultan.
  • Contoh ayat : Patik akan turut segala perintah tuanku.
7) beta
  •  Digunakan oleh raja atau sultan apabila bercakap kepada rakyat.
  •  Contoh ayat : Beta rasa gembira melihat rakyat hidup aman damai.




  
Kata Ganti Diri Kedua




1) kamu
  • Digunakan untuk diri orang kedua yang hubungannya rapat dengan kita.
  • Contoh ayat : Kamu hendak ke mana Hadi?

2) anda
  •  Digunakan untuk diri orang kedua .
  •  Contoh ayat : Anda diminta jangan berbuat bising .
3) awak
  • Digunakan untuk diri orang kedua yang hubungannya rapat dengan kita .
  • Contoh ayat : Janganlah awak malu kepada ibu saya .
4) kalian
  • Merujuk kepada beberapa orang  yang diajak bercakap .
  •   Contoh ayat : "Kalian boleh datang ke rumah saya bila-bila masa sahaja, "kata Nita kepada Rina,  Noni, dan Giam .
5) engkau
  •  Digunakan untuk diri orang kedua yang hubungannya rapat dengan kita.
  • Contoh ayat : Bilakah engkau akan ke rumah aku ?
6) tuanku
  • Merujuk kepada sultan, raja atau kerabat diraja.
  • Contoh ayat : Sifat tuanku yang baik itulah menyebabkan rakyat menyayanginya.





Kata Ganti Diri Ketiga




1) mereka
  •  Digunakan untuk diri orang  ketiga yang bilangannya banyak.
  • Contoh ayat :    Mereka bermain bola sepak.
2) baginda
  • Digunakan untuk sultan, raja atau kerabat diraja.
  • Contoh ayat : Baginda sedang bersiram.
3) beliau
  •  Digunakan untuk diri orang  ketiga yang dihormati. Contoh : guru,menteri , ibu bapa
  • Contoh ayat : Puan Ani seorang guru. Beliau guru kelas saya.
5) dia
  •  Digunakan untuk diri orang  ketiga seperti orang  biasa atau kawan.
  • Contoh ayat : Itu Sonia. Dia jiran saya.
6) ia
  • Digunakan untuk diri orang  ketiga . Singkatan kata ganti diri dia.
  • Contoh ayat :Hari Jumaat ia tidak datang ke pejabat.



9 comments:

  1. Nota yang lengkap...Teruskan usaha anda!^^

    ReplyDelete
  2. Terima kasih atas kepujian anda .Saya akan meneruskan usaha saya untuk meyempurnakan blog ini !!

    ReplyDelete
  3. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  4. I've got a lot of imformations from this blog!
    Nice job! Keepi it up!

    ReplyDelete
  5. Thank you for your comment . You are welcome !!

    ReplyDelete
  6. Penerangan jelas, sesuai untuk murid-murid..

    ReplyDelete
  7. Well done!usaha lagi!Pasti memanfaatkan kami!

    ReplyDelete